“Waarom
godinnen zo mooi zijn?” is de intrigerende titel van een tentoonstelling in het
Valkhofmuseum in Nijmegen. Voordat ik er naar toe ging twijfelde ik of die vraag daar
zou worden beantwoord. De twijfel bleek niet volledig misplaatst.
Godinnen
zijn eenvoudigweg zo mooi omdat de afbeeldingen
ervan door mensen zijn gemaakt, vooral door mannen natuurlijk. Kortom: een geïdealiseerd
beeld van de vrouw als - onder andere - Godin van de Liefde. Maar dat mag je
zelf bedenken.
De
beelden en schilderijen zeggen vooral iets over het (veranderlijke) schoonheidsideaal
in een bepaalde tijd en meer nog over de persoonlijke voorkeur van de kunstenaar.
Maar hoe het ook zei: Godinnen zijn en blijven een lofzang op DE Vrouw.
Op de tentoonstelling
is o.a. een replica van de buste van Nefertiti, koningin van Egypte, te zien waarvan
het origineel in het museum in Berlijn staat. Ze was weliswaar van ‘vleesch en
bloet’, maar werd vereerd als een Godin. Ze draagt op het beeld de kroon
van een Farao. Misschien is ze dat ook geweest. Er zijn bibliotheken vol over haar geschreven, ondanks het feit dat er erg
weinig over haar bekend is, of misschien wel juist daarom. Rond 1336 v. Chr. verdween ze
spoorloos uit de geschiedenis, ze moet toen ongeveer 30 jaar oud zijn geweest.
Natuurlijk kende ik het beeld van foto’s -
wie niet trouwens – maar de tijdloze schoonheid viel me nu van dichtbij en in 3-D bijzonder op. Haar
trekken wijken frappant weinig af van het hedendaagse schoonheidsideaal en dat
terwijl ze 3300 jaar geleden leefde! Een ander opvallend punt: de maquillage van
die tijd, zwart omrande ogen, geverfde lippen.
Ook al zo 21e eeuws. Gefotoshopped zou dat er nu ongeveer zo uitzien:
Ook al zo 21e eeuws. Gefotoshopped zou dat er nu ongeveer zo uitzien:
(Foto van internet)
Wat ik
toen nog niet wist en nu wel, is dat het beeld pas in 1912 is ontdekt in het huis van een
beeldhouwer en dat er aan de echtheid kan worden getwijfeld. Maar voor de
schoonheid maakt dat helemaal niets uit.
Daarnaast
woedt er een discussie over een mummie met een bijzonder knap gezicht, waarvan
de (her)ontdekker van mening is dat hij bewijzen heeft dat dit het verminkte stoffelijk
overschot is van Nefertiti: Vrouwe van alle vrouwen, Zoet van Liefde (enkele
van haar titels). Als dat waar is, is ze op een gruwelijke wijze aan haar
vroegtijdige einde gekomen
Afgezien van bloemen en sportroem is er weinig dat vergankelijker is dan menselijke schoonheid.
Alleen al daarom hebben we Illusies en Godinnen nodig.
Alleen al daarom hebben we Illusies en Godinnen nodig.
Hanny:
BeantwoordenVerwijderenVooral na de foto's van Jeanne krijgt jouw laatste zin een zekere betekenis,
Verder was het bezoek aan het Valkhofmuseum de moeite waard, en wie de geboorte van Venus van Botticelli wil zien na fotoshop , ga maar kijken!
Marijke :
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp niet hoe je die laatste foto gemaakt hebt, de schoonheidskoningin lijkt wel achter een waas te vertoeven.
Het was een gewone opname met de pocketcamera. Het was een print op een doorschijnende doek die vanaf het plafond naar beneden hing.
Verwijderen