vrijdag 1 januari 2016

Goede voornemens

Als je dit leest is het jaar nieuw. Mooie gedachte is dat vandaag. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en mijn beste wensen voor geluk, voorspoed en gezondheid. Mijn wensen vergroten de kans daarop weliswaar niet, maar ze zijn gemeend. Het is nu eenmaal een ritueel dat kortstondig bijdraagt tot enige hoop, al is die in de meeste gevallen ijdel.

Vroeger maakte zich altijd een lichte opwinding van me meester als ik in een nieuw schrift begon of met de agenda van het nieuwe schooljaar. Een kans om me te herstellen. Alles wordt nieuw. Weg met de krabbels, de vlekken, de popgroepen die uit mijn gratie waren geraakt, uitgescheurde bladzijden die te maken hadden met vrienden en vriendinnen die dat nu niet meer waren. Ik zou het vanaf nu heel anders gaan doen, netjes.

Zo begon het, maar die vreugde was altijd van korte duur. Tot mijn teleurstelling bleef de gedroomde maagdelijkheid en netheid niet lang intact. Binnen enkele weken vertoonde mijn agenda weer dezelfde kenmerken als van het jaar daarvoor. Mijn agenda was dan wel nieuw, maar ik niet. Dus bleef uiteindelijk alles in mijn leven zo ongeveer bij het oude. Waar ik niet bij hoorde, hoorde ik nog steeds niet bij, degenen die ik niet mocht bleek ik nog steeds niet te mogen en degenen die mij niet mochten evenzo.

Vandaag hebben we een nieuwe kalender en een nieuwe agenda. Dat is hèt moment om te starten met goede voornemens. De andere 364 dagen zijn daar blijkbaar niet zo geschikt voor. Het mooie daarvan is ook dat je alle goede voornemens hebt kunnen uitstellen tot vandaag. Maar nu moet het gaan gebeuren! Dit is ideale moment om je leven te veranderen: afvallen, meer aan je conditie doen, niet meer snoepen, weinig drinken, meer tijd en aandacht besteden aan anderen, stoppen met roken en nog zo wat.


Ik weet zeker dat ik ook ergens goede voornemens heb, ik weet alleen nog niet welke. Dus ik heb het druk vandaag met te bedenken of ik iets zal kiezen en wat dan. Met roken ben ik al bijna 30 jaar geleden gestopt, dus dat hoeft gelukkig niet meer. Het is één van de twee goede voornemens die ooit zijn gelukt. Het andere was: niet stoppen met drinken. Ook gelukt. Met de overige goede voornemens is het net zo afgelopen als met mijn schoolagenda, na enkele weken was bijna alles weer bij het oude. Het jaar was dan wel nieuw, maar ik niet.

Toch ga ik nog iets bedenken, iets makkelijks, dat wel, want als het moeilijk is is het niet leuk. Dan is de kans ook groot dat het niet lukt en in dat geval had ik er beter niet aan kunnen beginnen. Ik zeg niet wat, want dan kan iemand er naar vragen. En als niemand het weet en het is weer niet gelukt hoef ik me alleen maar voor mezelf te schamen.

Mocht iemand er toch over beginnen, dan weet ik haarfijn uit te leggen hoe het zit. Goede voornemens moet je in hun waarde laten. Je moet ze vooral niet uitvoeren dat is lastig, niet leuk en de kans dat het je niet lukt is groot en dat is dan weer slecht voor je zelfbeeld. Een voornemen, het woord zegt het al, het moet blijven wat het is: een voornemen. Dan heb je er elk jaar opnieuw plezier van.




2 opmerkingen:

  1. In 2015 waren er 364 overige dagen die minder geschikt waren, in 2016 zullen dat er 365 zijn.

    BeantwoordenVerwijderen