zaterdag 3 december 2011

Links of Rechts?

Leven is kiezen. Dagelijks. Vaak uit twee onbekenden. Doe ik het wel of doe ik het niet. Je weet zelden wat je te wachten staat. Niet in het ene geval en niet in het andere. Dat ontdek je pas achteraf. Achter je is de deur dan meestal in het slot gevallen. Geen weg terug. Maar je weet zelden wat er gebeurd zou zijn als je de andere keuze had gemaakt. Juist de belangrijkste keuzen in het leven zijn en blijven sprongen in het duister: baan, partner, huis, kinderen, emigreren. Onmogelijk om tevoren in te schatten wat je te wachten staat.  

Sommige mensen zijn daardoor bang om te kiezen. Ze aarzelen langdurig of maken helemaal geen keuze. In het laatste geval maken de omstandigheden de keuze voor ze. En dan blijkt ineens dat 'geen keuze' ook een keuze was. Ook dan is er vaak geen weg terug. Loesje wist het al: "Leven is het meervoud van lef".
 

1 opmerking:

  1. Ik weet niet welke deurknop ik zou kiezen, ze zien er beiden even mooi uit. Heel af en toe nemen we toch de verkeerde.
    Ik vind het een kort maar veelzeggend blogje, knap Willem. gr. Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen